January 13, 2011

FunCom

Ett selskap som virkelig har lært av sine feil, er ingen ringere enn FunCom!

Da Age of Conan ble lansert, tikket det inn med fantastiske anmeldelser om flott design, inovativt system, brått og brutalt, og ikke minst en verden som gikk som hånd i hanske med historien. Spillet var myntet på voksne spillere med sin 18-årsgrense.

Det høstet 6'ere hos VG og Dagbladet, BA ga det en 5'er, Gamereactor ga det 9/10. Men dessverre skulle ikke lykken vare lenge. Det tok ikke lang tid før spillerne begynte å svikte spillet for fullt, og krisen var en realitet. Børsnedgang på 60 %, sviktende salg og sinte forbrukere.

Dette i sin tid førte til utskiftning av ledelsen i FunCom et halvt år etter lansering, og med tid og stunder har AoC tatt seg opp til å bli et bra spill, og mange kritikere tror de har lykkes med Rise of the Godslayer.

Men at de har lært av sine feil, er lett å se. Det kommende spillet "The Secret World" har vært spilleklart i over ett år mer eller mindre, men det jobbes med finpussing, og for tre dager siden kunne vi lese at EA satser stort på "The Secret World" hos PressFire, og i dag har PressFire kommet med et dybdeintervju med administrerende direktør Trond Aas hos Funcom.

I tillegg til dette veldig lovende intervjuet som speiler at FunCom nå kommer til å lansere et sterkt produkt - som i tillegg har EA i ryggen, så slapp de i dag sitt gratis online-spill "Bloodline Champions".

Bloodline Champions er et arena-basert PvP MMO-spill som er gratis å spille. Det eneste man behøver å gjøre, er å registrere seg på nettsidene til FunCom  og laste ned spillet for å komme i gang.

Selv har jeg aldri vært en veldig fan av PvP, så dette er nok ikke spillet for meg, og da heller ikke spillet jeg skal uttale meg om, men hva jeg har lest om og sett av det, så virker det bra for de som liker slikt.

Kan dette bety et vendepunkt for FunCom? Vil de nå klare å bli en lysende stjerne på MMO-himmelen?

Jeg vet jeg i alle fall gleder meg til The Secret World kommer ut!

No comments:

Post a Comment